Za vznikem pásového Cargo Carrier M29 „Weasel“ stála poptávka US Army po vhodném vozidle pro účely plánované speciální operace v Norsku. Bylo požadováno vozidlo, které bude schopno shozu na padáku a následně se bude rychle a snadno pohybovat v těžkém terénu zasněženého Norska. Vývoj byl svěřen firmě Studebaker, která po pouhých čtyřech měsících práce předala v létě 1942 ke zkouškám prototyp T15 (sériové M28 „Weasel“).
Vzhledem ke kvapnému vývoji trpěl M28 řadou konstrukčních nedostatků. Proto v roce 1943 vznikl přepracovaný T24, jenž byl zaveden do služby jako Cargo Carrier M29. Později navázala výroba obojživelné verze M29C, jelikož standardní M29 nevynikal při plavbě. Díky přídavným plovákům a kormidlům se M29C vyznačoval větším vztlakem a lepší ovladatelností ve vodě. Studebaker vyrobil v letech 1943 až 1945 celkem 15 123 Weaselů. Do roku 1944 vzniklo 4 476 vozidel M29 a poté následovala produkce M29C v počtu 10 647 kusů.
Vzhledem ke zrušení operace v Norsku se prvním nasazením Weaselů stalo vylodění na aleutském ostrově Kiska v srpnu 1943. Následně dosáhl značného rozšíření jak v Itálii, tak po vylodění v Normandii i na západní frontě. Své schopnosti předvedl např. na plážích Normandie, v zasněžených Ardenách, při bitvě v ústí Šeldy nebo v bažinaté oblasti mezi řekami Mosela a Sára. V Pacifiku se M29 účastnily vylodění na Iwodžimě a Okinawě. M29 byl nasazen ve válce v Koreji a v arktických oblastech sloužily v rámci US Army do roku 1958. Provozovatelem Weaselů byla dále britská, kanadská a francouzská armáda. Francie využívala M29 ve válce v Indočíně a vyřadila je až v 70. letech. Po ukončení druhé světové války se dostaly M29 i do civilního sektoru. Např. na zimních olympijských hrách 1960 ve Squaw Valley pomáhalo 25 Weaselů.
Vzhledem k malému měrnému tlaku vyvíjenému na povrch dokázal M29 projíždět sněhem, bahnem, pískem a překonávat bažiny a vodní plochy. V roli zásobovacího vozidla se dokázal Weasel dostat do míst, která nebyla pro kolová vozidla dosažitelná. V těchto složitých podmínkách dokázal M29 dopravit na frontu téměř 500 kg zásob a munice. Uplatnění našel u ženistů, sloužil jako velitelské vozidlo a rovněž pomáhal jako sanitní vozidlo schopné odvést až čtyři raněné.
Základní technická data vozidla:
Typ: Cargo Carrier M29
Výrobce: Studebaker Corp., South Bend, Indiana, USA
Rok výroby: 1944
Rozměry:
Délka: 10 ft 5 ¾ in (319,4 cm)
Šířka: 5 ft 6 in (167,6 cm)
Výška: 5 ft 10 13/16 in (179,9 cm) 4 ft 5 11/16 in (136,4 cm) se sklopeným čelním sklem
Světlá výška: Světlá výška: 11 in (27,9 cm)
Nájezdový úhel: 90° (přední), 60° (zadní)
Motor: Studebaker 6-170 Champion (75 hp [55,9 kW] při 3800 rpm), šestiválcový benzínový motor
Převodovka: 3+1
Maximální rychlost: 36 mph (58 km/h)
Palivová nádrž: 35 gal (132,5 l)
V případě zájmu o pronájem vozu na vojensko-historickou ukázku nebo statickou ukázku nás můžete kontaktovat na e-mailu: info@americanliberator.cz