Nejdůležitějším obrněným vozidlem US Army ve druhé světové válce bylo šestikolové lehké obrněné vozidlo M8 (Light Armored Car M8), které je známo pod britským bojovým jménem „Greyhound“ (chrt). Za jeho zrodem stál požadavek US Army z roku 1941 na šestikolový stíhač tanků vyzbrojený 37 mm kanonem M6. Do soutěže se přihlásil s prototypem T21 Studebaker, s T22 Ford a s T23 Fargo (divize Chrysleru). Dne 16. března 1942 byl jako první dokončen T22 od Fordu, jenž byl přepracován v prototyp T22E2. Vítězem se stal Ford a prototyp T22E2 se stal předobrazem pro Light Armored Car M8.
Již během soutěže na kolový stíhač tanků bylo vzhledem ke zkušenostem z Evropy a Afriky zřejmé, že 37 mm kanon není dostatečně účinný pro boj s německými tanky. Proto došlo ke změně specifikace na lehké obrněné vozidlo určené primárně na průzkum. Průzkumná vozidla měla za úkol se pohybovat před hlavními silami a shromažďovat zpravodajské informace – odhalovat pozice a sílu nepřítele. Mezi výhody M8 patřila vysoká rychlost, nízká hlučnost, spolehlivost, nízká silueta a proti pěchotě a lehce obrněným vozidlům účinný kanon. Rychlost byla vykoupena slabším pancéřováním, což při najetí na minu znamenalo velké riziko pro osádku. M8 využívaly pro průzkum jak prapory stíhačů tanků, tak především jezdectvo a např. mechanizované průzkumné jednotky pěších divizí.
V březnu 1943 Ford zahájil výrobu M8 v Saint Paul (Minnesota) a od května 1943 v Chicagu. Obě továrny do června 1945 vyprodukovaly 8634 vozidel M8. V roce 1943 byla z M8 vyvinuta bezvěžová velitelská a spojovací verze Armored Utility Car M20. Z výrobní linky od července 1943 do května 1945 sjelo 3680 vozidel M20.
V lednu 1944 M8 poprvé zasáhl do boje v Itálii a po vylodění v Normandii i na západní frontě. Na obou bojištích vynikal ve své průzkumné roli především při pohybu po cestách. Greyhound bojoval i v Pacifiku, kde byl proti Japoncům využit i ve své původní roli stíhače tanků. Dále se zapojil do boje v řadách britské, francouzské a brazilské armády. V US Army M8 dosloužil po korejské válce, ale v mnoha jiných zemích prokázal dlouhověkost. Po roce 1945 byl ve výzbroji řady evropských států a do 70. let se staly jeho uživateli mnohé státy v Latinské Americe, Asii a Africe. Dokonce i po 80 letech od vzniku je ve výzbroji u několika uživatelů z Latinské Ameriky a Afriky.
Základní technická data vozidla:
Typ: Light Armored Car M8
Výrobce: Ford Motor Company, Chicago, Illinois, USA
Rok výroby: říjen 1944
Osádka: 4 (velitel, střelec, řidič, radiooperátor/asistent řidiče)
Hmotnost: 16 400 lb – 7439 kg
Rozměry:
Délka:185 in (470 cm)
Šířka: 91 in (231 cm)
Výška: 75 in (191 cm)
Světlá výška: 11,4 in (29 cm)
Poloměr otáčení: 27 ft (823 cm)
Maximální stoupání: 60 %
Brodivost: 32 in (81 cm)
Pancéřování: 6,4 mm až 22,2 mm
Rádio: SCR 508
Výzbroj: 37 mm kanon M6 (80 nábojů); kulomet M2HB Cal. .50 (400 nábojů) a kulomet M1919A4 Cal. .30 (1500 nábojů)
Motor: Hercules JXD (110 hp [82 kW] při 3200 rpm), šestiválcový benzínový motor
Převodovka: 4+1
Maximální rychlost: 55 mph (89 km/h)
Palivová nádrž: 54 gal (205 l)
V případě zájmu o pronájem vozu na vojensko-historickou ukázku nebo statickou ukázku nás můžete kontaktovat na e-mailu: info@americanliberator.cz