Half-track Personnel Carrier M3A1

Half-track Personnel Carrier M3A1 je polopásový obrněný transportér, jenž se stejně jako např. Jeep nebo tank M4 Sherman řadí mezi symboly americké armády osvobozující Evropu v letech 1943–1945. Half-track M3 byl výsledkem dlouhého vývoje, na jehož počátku stály zkoušky francouzského polopásového vozidla Citroën-Kégresse v letech 1925 a 1931. Francouzská konstrukce byla vylepšována až do roku 1940, kdy spojením polopásového podvozku a pancéřové korby z průzkumného Scout Car M3 vznikl Half-track Car M2. Od května 1941 do března 1944 bylo vyrobeno 13 058 Half-tracků M2 a M2A1 sloužících primárně jako dělostřelecké tahače.

V rámci obrněných divizí potřebovala mechanizovaná pěchota obrněný transportér schopný postupovat v terénu lépe než kolová vozidla. Proto byl z Half-tracku M2 odvozen větší M3, který se odlišoval prodloužením korby a např. zadními dveřmi a zvýšením přepravní kapacity z 10 na 13 vojáků. Half-track Personnel Carrier M3 mohl tudíž přepravovat celé dvanáctičlenné střelecké družstvo. Výroba M3 běžela ve firmách Autocar Motor Co., Diamond T Motor Co. a White Motor Co. Od května 1941 do září 1943 vzniklo celkem 12 499 vozidel M3. Z transportéru M3 byla odvozena celá škála speciálních verzí. Jednalo se o stíhače tanků, samohybná děla, protiletadlová a minometná vozidla.

Na výrobu M3 navázala vylepšená verze M3A1, která byla vybavena oběžným kruhem s těžkým kulomet M2HB Cal. .50. Nově bylo vyrobeno 2 862 kusů M3A1 a dalších 3 942 vozidel bylo konvertováno na M3A1 ze starších M3 a dalších verzí. Např. z 2 202 stíhačů tanků 75 mm Gun Motor Carriage M3 bylo 1360 přestavěno na transportéry M3A1.

Křest ohněm zažily Half-tracky již v prosinci 1941 při obraně Filipín. Prvním rozsáhlým nasazením bylo vylodění v severní Africe v listopadu 1942. Pro nezkušenost vojáků byly Half-tracky zpočátku často používány nevhodně, což vedlo k jejich špatné pověsti. Nasazení na Sicílii a v Itálii změnilo názor vojáků na Half-track a jeho dobrá pověst vydržela po zbytek války v Evropě. Na základě smlouvy o půjčce a pronájmu bylo dodáno především Velké Británii a SSSR několik tisíc Half-tracků. Výrobcem většiny takto dodaných vozidel byla firma Internacional Harvester Co. Half-tracků M2 a M3 a všech jejich verzí vzniklo přes 54 tisíc a v mnoha armádách světa sloužily dlouho po skončení druhé světové války.

Základní technická data vozidla:

Typ: Half-track Personnel Carrier M3A1
Výrobce: Autocar Motor Company, Pittsburgh, Pennsylvania, USA
Rok výroby: březen 1943

Rozměry:
Délka
: 242 5/8 in (616 cm)
Šířka: 87 ½ in (222,2 cm)
Výška: 95 1/8 in (241,6 cm)
Světlá výška: 11 3/16 in (28,4 cm)

Nájezdový úhel:
37° (přední), 35° (zadní)

Pancéřování: 6,4 mm až 12,7 mm

Výzbroj: kulomet M2HB Cal. .50 (700 nábojů) na oběžném kruhu a kulomet M1919A4 Cal. .30 (7750 nábojů)

Motor: White 160AX (147 hp [109,6 kW] při 3000 rpm), šestiválcový benzínový motor
Převodovka:
4+1
Maximální rychlost: 45 mph (72 km/h)
Palivová nádrž: 60 gal (227 l)

V případě zájmu o pronájem vozu na vojensko-historickou ukázku nebo statickou ukázku nás můžete kontaktovat na e-mailu: info@americanliberator.cz

Související položky

Partneři